فالوده شيرازي ساده و خوشمزه خانگي

با آشپزباشي تفاوت در آشپزي را احساس كنيد

فالوده شيرازي ساده و خوشمزه خانگي

۲۴ بازديد

دستور تهيه فالوده شيرازي روش اول :

مواد لازم براي فالوده:
مواد لازم مقدار لازم
نشاسته 100 گرم
آب ولرم 800 ميلي ليتر
آب 150 ميلي ليتر
گلاب 2 قاشق غذاخوري
شكر 140 گرم

d981d8a7d984d988d8afd987-d8b4db8cd8b1d8a7d8b2db8c

طرز تهيه فالوده بدون دستگاه:
شربت فالوده :

ابتدا شكر و آب را داخل قابلمه اي بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد. سپس شعله را كم كنيد و اجازه دهيد تا براي 5 دقيقه ريز جوش بزند و شربت كمي غليظ شود.

بعد از 5 دقيقه شعله را خاموش كرده و شربت را به يك كاسه فلزي انتقال دهيد، گلاب را به شربت اضافه كرده و آن را براي 4 ساعت در فريزر بگذاريد تا يخ بزند. بعد از اينكه شربت يخ زد آن را بيرون آورده و با چنگال مخلوط كنيد و مجدد به فريزر برگردانيد.

رشته فالوده :

نشاسته را با نيمي از آب ولرم مخلوط كرده و هم بزنيد تا يكدست شود .

نصف ديگر آب را داخل قابلمه اي بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا بجوشد. مخلوط نشاسته را به آب در حال جوش اضافه كرده و مدام هم بزنيد تا حالت جامد پيدا كرده و خميري شكل شود. بعد از اينكه خمير خوب پخت و وسط قابلمه جمع شد شعله را خاموش كنيد و خمير را براي چند ثانيه با همزن بزنيد.

خمير را تا داغ است داخل قيف بريزيد و با ماسوره اي با سوراخ هاي ريز داخل كاسه حاوي آب و يخ بريزيد تا رشته هاي فالوده آماده شود. در اين روش بايد دقت داشته باشيد كه موقع زدن فالوده ماسوره را حتما داخل آب سرد فرو كنيد تا رشته ها بعد از خارج شدن از قيف خودش را بگيرد.

بعد از اينكه همه مواد را ماسوره زديد رشته هاي فالوده را از آب خارج كرده و داخل شربت بريزيد و مخلوط كنيد. مخلوط شربت و فالوده مجدد به فريزر برگردانيد تا يخ بزند.

بعد از اينكه فالوده يخ زد آن را از فريزر خارج كرده و با آبليمو يا آب مرباي آلبالو و تمشك سرو نماييد..

دستور تهيه فالوده شيرازي روش دوم :
مواد لازم براي فالوده شيرازي:
نشاسته:700 گرم
آب:يك و نيم ليتر
مواد شربت فالوده:
شكر:500 گرم
آب:700 سي سي
گلاب:نصف استكان
طرز تهيه فالوده با دستگاه :
ابتدا نشاسته و آب را با هم مخلوط كرده و با همزن بزنيد تا بخوبي با هم تركيب شوند. مخلوط نشاسته و آب را داخل يك قابلمه مناسب بريزيد و روي حرارت بگذاريد و مرتب هم بزنيد تا نشاسته خميري شكل شده و وسط ظرف جمع شود. دقت داشته باشيد كه مواد را بايد مرتب هم بزنيد تا ته نگيرد براي اين كار 20 دقيقه تا نيم ساعت زمان لازم است.

در اين مرحله خمير را داخل دستگاه فالوده ساز بريزيد و يك كاسه حاوي آب سرد را در مقابل خروجي دستگاه قرار دهيد تا رشته هاي فالوده داخل آن بريزد و خودش را ببندد. بعد از اينكه رشته ها آماده شدند آب فالوده را براي چند بار عوض كنيد و آب يخ داخل آن بريزيد تا كاملا خنك شود. اگر دستگاه فالوده ساز نداريد ميتوانيد خمير را داخل چرخ گوشت بريزيد و رشته هاي فالوده را آماده كنيد. رشته هاي فالوده را داخل شربت بريزيد و بعد از مخلوط كردن با آب ليمو و يا آب مرباي آلبالو سرو نماييد.

براي درست كردن شربت همه مواد را با هم مخلوط كرده و داخل دستگاه بستني ساز بريزيد تا يخ زده شود. اما اگر دستگاه بستني ساز نداريد از اين روش استفاده كنيد. ابتدا يك كاسه كوچك را داخل يك ظرف بزرگتر قرار داده و مابين آن ها را با يخ پر كنيد و روي يخ ها كمي نمك بپاشيد تا سرماي بيشتري توليد شود.

حالا همه مواد شربت را با هم مخلوط كرده و داخل كاسه كوچكتر بريزيد و با همزن مرتب هم بزنيد تا مواد حالت جامد پيدا كند. اما روش سوم براي درست كردن شربت به اين شكل است كه همه مواد شربت را با هم مخلوط كرده و در يك ظرف فلزي بريزيد وداخل فريزر بگذاريد تا يخ بزند. هر نيم ساعت يك بار شربت را از فريزر خارج كرده و كمي هم بزنيد و مجدد به فريزر برگردانيد تا بخوبي يخ زده و به شكل دلخواه درآيد.

نكات تكميلي در مورد فالوده شيرازي
فالوده شيرازي جزو دسرهاي ايراني ميباشد
زمان آماده سازي مواد اوليه و مايحتاج آن حدودا 30دقيقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 50دقيقه ميباشد .
فالوده شيرازي را مي توانيد در وعده دسر – سرو كنيد .
توجه نماييد مقدار مواد اوليه و دستور تهيه براي 2 نفر مناسب ميباشد .

 منبع:ashpazi102

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.